Virtuali ekskursija po parodą „Tuo požiūriu…“

<

Agnieszka Wołodźko ir Marek Wołodźko (Lenkija) paroda „Tuo požiūriu…”
2020 03 06-28
Dėl susiklosčiusios nepaprastosios padėties, pasaulį ir Lietuvą krečiant COVID-19 viruso pandemijai, kultūrinis ir ne tik gyvenimas persikėlė į virtualiąją erdvę. Siūlome pasivaikščioti po parodą tokiu būdu.

Marek Wolodzko nuotraukos
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Parodos anotaciją rasite čia>>

Tradicinė borų indėnų tautos gyvenamoji vieta ‒ Amazonija, t.y. Kolumbija, tarp Igara Parana ir Kaketa upių. XIX ir XX amžių sandūroje kilus kaučiuko bumui, Vakarų pasaulis padarė didelę įtaką šiam regionui, todėl borai pasklido į kitas Kolumbijos ir Peru teritorijas. Šiuo metu jų daugiausiai gyvena Peru Ampiyaku baseine ir prie Momono, Ikuitos ir Putumajo upių. Manoma, kad iš viso borų yra apie 2000.
 
Europoje ir JAV vystomai automobilių ir chemijos pramonei reikalingas kaučiukas, todėl Amazonija įtraukta į globalios ekonomikos struktūras. Tokios kompanijos kaip Ford, Goodyer, Michelin, Bata, tapo sinonimais šiai priklausomybės grandinei, kuri viena vertus prisideda prie Amazonijos ir Vakarų pasaulio ekonomikos plėtros, bet kita vertus ‒ vietinių Amazonijos gyventojų išnaudojimo ir išnykimo.
 
Borų tauta išgyveno visus paskutinių 100 metų kultūrinius susidūrimus: ankstyvąjį kapitalizmą, misionierišką veiklą, mokyklos švietimą ir globalizaciją. Šiandien juos yra sunku atskirti nuo Amazonijos gyventojų metisų ‒ jie vilki vakarietiškais rūbais, namuose turi televizorius ir video aparatūrą, dažnai užsiima „metisų profesijomis”, jie priklauso skirtingoms Protestantizmo arba sinkretinės Katalikybės kryptims. Metisai tapo panašūs į Amazonijos čiabuvius: jie taip pat kramto koką, gydosi pas indėnų curanderos (liet. daktarus), grožio konkursuose rengiasi tradiciniais borų kostiumais. Tokiu būdu kuriama taip vadinama sociedad bosquesina (liet. miško bendruomenė).
 
Turtingas ritualinis gyvenimas padėjo borų tautai visiškai neištirpti užsienio kultūrose. Gausios fiestos tapo stipriausia identiteto dalimi, kur susijungia borų materialinės ir simbolinės praktikos. Jos yra tokios stiprios, todėl išliko ir yra atliekamos greta pop kultūros, misionieriškos veiklos ir organizuoto institucinio švietimo. Borai turi 14 skirtingų tipų tradicinių apeiginių švenčių. Šiandien ne visos švenčiamos, o keletas iš švenčiamų ‒ transformavosi į teatrinius pasirodymus, komerciniais tikslais rodomus turistams.

Cesar Capino žiūri populiarią pramoginę programą Esto es Guerra (Tai karas) per Peru televiziją, kurioje kovoja Leones y Cobras (liūtai ir kobros). Dvi komandos sudarytos iš dabartinių pop kultūros įžymybių. Varžomasi, pavyzdžiui, kas gražiau atliks populiarią dainą ar bėgdami su kliūtimis, peršoks per balas.
MEEMEPA ŠVENTĖ. Meémepá, pijuayo (Bactris gasipaes) ‒ Amazonijoje borų auginama palmių rūšis. Meémepá apeigose dalyvauja visos būtybės, valgančios palmių persikų vaisius: žmonės, drugeliai, vabzdžiai, grifai, žuvys, pekarinės kiaulės, paukščiai ir t.t. Juos atvaizduoja šokėjai su kaukėmis, atlikdami dainas gyvūnų kalba. Po šokių kaukės, iliustruojančios mitines būtybes, išmetamos ir sunaikinamos. O aplinka  aplink namą (isp. maloka), kuriame buvo rengta šventė, kruopščiai sutvarkoma, panaikinami visų buvusių padarų pėdsakai, mat nekontroliuojamas jų buvimas gali sukelti ligą.
Agnieszka Wolodzko instaliacija „Šnabždesiai lietuje“